mimalenas

Nostalgi, funderingar och längtan....

Skolor

Kategori: Allmänt

 
Jag tycker att man skall få välja skola till sina barn.
 
Däremot tycker jag inte att eventuella vinster skall hamna i någon enskilds ficka. Självklart måste ett företag drivas med vinst men dessa vinster tycker jag skall investeras tillbaka i företaget och i skolors fall, komma eleverna tillgodo. 

Eftersom jag själv driver företag så förstår jag det absurda att driva ett företag med förlust. Det skulle aldrig gå, då hade jag lagt ner min verksamhet för länge sedan. Som det är nu så går det bra och jag blir verkligen inte rik på det men det är inte heller meningen. Det viktigaste är ju för mig att ha ett meningsfullt och roligt jobb och att jag sen tjänar pengar det är väl en himla tur. 


När mina barn var i förskoleåldern valde jag skola till dom, de var ju för små att välja själva. 
Det jag prioriterade mest var att det inte var för stor grupp. Jag ville att mina barn skulle bli sedda och få den hjälp dom eventuellt behövde. Sen var det ju även viktigt att skolan ej låg alltför långt bort.
 
Valet hamnade på en fantastisk friskola med montessoripedagogik som låg i närområdet. Jag valde inte skolan på grund av pedagogiken utan för att det var en liten skola med 85 elever och en fantastisk härlig skolgård med skogsparti. Skolan hade elever från alla bakgrunder och olika länder. Det kändes verkligen inte som om det var någon skillnad på eleverna. Alla behandlades lika ( bra).
 
Även idag tackar mina barn mig för att jag valde den skolan, det visade sig vara en fantastiskt bra start på deras skolgång och montessoripedagogiken passade mina barn utmärkt.
 
När de skulle börja årskurs sex blev det till att byta skola igen, även då gjorde vi ett aktivt val. Nu var ju barnen så pass stora att dom kunde vara med i beslutet. Det blev ytterliggare en friskola om än mycket större. Det kanske inte var den bästa skolan kan jag tycka, då den var helt felplacerad i en kontorsbyggnad vid tågstationen. 
Men efter fyra år där så valde dom helt själva fortsättningen på sitt skolliv. De valde olika. Den äldsta valde att fortsätta på friskola i gymnasiet ett val som passade honom perfekt. Den yngsta fortsatte i kommunalt gymnasium som passade honom perfekt. 

Den äldsta är nu färdigpluggad sen några år och har bra jobb som han trivs med och den yngre pluggar fortfarande.
 
Men det vill jag ha sagt att utan val så undrar jag hur det hade gått? Det kanske hade gått bra det också men det måste ju vara roligare att plugga om man själv har fått gjort valet på skola och utbildning. 

De skolor som mina grabbar har gått på har jag aldrig uppfattat som vinstdrivna ut i fingerspetsarna. Tvärtom har det varit skolor och lärare som brytt sig om eleverna och stöttat eleverna vilken bakgrund dom än har haft. 
Nu pratar vi inga elitskolor utan bra skolor vare sig de varit friskolor eller kommunala. 

Det jag tycker är viktigt är att valfriheten skall finnas och på lika villkor och att ingen skor sig på bekostnad av eleverna. 
Kommentera inlägget här: