mimalenas

Nostalgi, funderingar och längtan....

Semester ❤️

Kategori: Allmänt

Jaha, då har man vågat sig ut på resa. Trots att pandemin fortfarande pågår. Men det känns ju ändå bättre när fler o fler är vaccinerade.

Åkte till Freiburg i södra Tyskland, nära gränsen till Frankrike och Schweiz, för att hälsa på Joar.
Han har varit där sedan april som utbytesstudent och åker snart hem .

Så glad att jag lyckades ta mig iväg, kändes som om det var väldigt länge sedan jag reste så jag var lite nervös. Verkar ju lite konstigt, jag som rest så mycket, t.om. till Indien själv!
Nåväl, man blir ( lite ) äldre och lite mindre äventyrlig och lite mer bekväm.
Flyg till Frankfurt 2 tim och sedan därifrån med tåg till Freiburg 2 tim. Väldigt enkelt att ta sig från flygplatsen till tågstationen! En kvarts promenad under byggnaderna. Men det började med att mitt tåg från flygplatsen var inställt! Fick info på min mail, som jag som tur var kollade 45 min innan avgång. Som tur är är det väldigt välorganiserat i Tyskland och det fanns flera DB kontor på terminalen. Fick åka med ett tåg en timme senare och då var det direkttåg istället för byte i Mannheim. Så det blev ju t.om bättre. Men jag kom inte fram i Freiburg förrän 20.00.
Gulliga Joar mötte mig på tågstationen och jag checkade in på hotellet, som var perfekt läge och väldigt fräscht.

Det blev ölprovning första kvällen 😀.
Följande dagar hade vi fullt upp, klart jag ville uppleva allt och lite till. Freiburg var en lagom stor ren och fin stad som hade en äldre stadsdel, Alte stadt, som var underbar. Kan verkligen rekommendera som resmål. Mycket ungdomar förstås då det är en universitets stad och drt är ju bara trevligt. Joar bodde på studentboende ca 3 km från stadskärnan men det gick spårvagnar hela tiden så inga problem. Det var ett sjudande kvällsliv och man var bara tvungen att ha munskydd om man gick in någonstans. Uteserveringar var ok. Ja, det var en jättemysig resa och så underbart att få umgås med Joar i fem dagar. Vi åt och drack gott.

Aldrig fel med pretzel och en stor öl 😀.
Vi gick och gick och gick. 18.000 steg per dag! För mig är det mycket och jag fick ont i höger ben, förmodligen ishias, men det var bara att ignorera.

Sista hela dagen tog vi tåget till Schweiz Basel. Det var den enda regniga dagen så det var ju ett bra val. Basel var sådär, Freiburg mycket finare. Det som var häftigt med Basel var väl att Rhen flyter igenom där. Dyrt förstås, det visste man ju innan. Joar och jag åt på en väldigt god hamburgersrestaurang, två hamburgare  (Joars dubbel) delade på en pommes och notan gick på 450 kr! Men det var faktiskt värt det i alla fall en gång!
Nu kan jag i alla fall säga att jag varit i Schweiz också 🙂.

Tiden går fort när man har roligt och på femte dagen tog jag tåget tillbaka till Frankfurts flygplats och sen flyg hem.