mimalenas

Nostalgi, funderingar och längtan....

Värderingar

Kategori: Allmänt

 
Jag tror inte på att alla från "orten" blir/är kriminella lika lite som jag tror att alla från "finare" ställen är bra människor .
 
När mina barn växte upp bodde vi först i Brandbergen, inte lika illa omtalat då som tio år tidigare. Men ändå med en stämpel på sig som inte PK. Folk höjde lite på ögonbrynen när man sa vart man bodde. 

Vi bodde där under barnens första fem år och jag måste säga att deras första år var ganska idylliska. Det berodde väldigt mycket på att vi var flera barnfamiljer i samma trappuppgång och vi umgicks flitigt. På morgonen gick man ut på lekplatsen utanför porten och strax fick man sällskap och barnen lekte för fullt och lärde sig cykla där.
 
Efter det flyttade vi till Jordbro, från askan in i elden kan tyckas. Jordbro har alltid haft ett dåligt rykte och kännt för att det bara bor invandrare där. Det här visste ju jag ( men inte barnens pappa, som blev lite orolig när han fick reda på ryktet) men vi hittade ett precis perfekt hus åt oss. 

Nu måste jag väl erkänna att det hade kanske inte varit lika bra om vi hade bott i lägenhet närmare centrum, där är det stökigt. 

Barnen fick förmånen att gå i en fantastisk skola enda upp till och med årskurs fem. Det var inte en skola för bättre bemedlade utan där var det barn från flera samhällsklasser. Skillnaden bestod nog i att föräldrarna var engagerade. 

Och det är dit jag vill komma !
 
Enligt mig, kan du vara född och uppvuxen i "Orten" eller Djursholm, men har du inte engagerade och omtänksamma föräldrar, så kan det gå fel i vilket fall som helst. 
Jag tror inte att man födds kriminell utan miljön är starkare än arvet i det fallet.
 
Att lämna ansvaret för att det gått "fel" för ens barn tycker inte jag att man kan lämna åt samhället. Det är väl ändå föräldrarnas ansvar i första hand!
Sen spelar naturligtvis andra saker in också, vänner t.ex.

Men man har ganska mycket att säga till om och att kunna styra över så länge barnen är unga sen blir det förstås svårare. 

Däremot att skylla på samhället och ekonomin tycker inte jag är helt rätt. Visst, det är kanske lättare att bli kriminell o.s.v om man knappt har mat för dagen, men det innebär ju inte att alla fattiga är kriminella och att alla rika inte är det. 

Det är ju hur vi är som människor och hur vi har fostrats som spelar störst roll. Vilka värderingar vi har fått med oss på livets krokiga väg..
Kommentera inlägget här: