mimalenas

Nostalgi, funderingar och längtan....

Året var 1975

Kategori: Allmänt

 
Är man nostalgisk så är man, och jag är en obotlig nostalgiker!
Så nu när jag har mer tid än jag önskar mig, flyr jag in i mina dagböckers värld. 
Jag har ju skrivit dagböcker i många år när jag var yngre. Det är ju inte så kul för andra kanske, men själv får jag mig ett gott skratt. 
Just den här dagboken 1975 kunde jag verifiera med en del kort också, inte av bästa kvalite precis, det var väl en Kodak Instamatic man hade. Kommer ihåg att det var lite trixande att få i filmrullen rätt så att den matades fram . Sen fick man vänta ca 2 veckor innan man kunde hämta ut korten! Alltid lika spännande att hämta ut korten, och alltid lika besviken. 

1975 arbetade jag på våren som barnflicka, det första jag gjorde nästan var att tappa barnet ur vagnen. Det var tveksamt om jag skulle få jobba kvar.. men det fick jag och jag tror inte lilla Mats 8 mån fick några besående skador ☺️.
På hösten utbildade jag mig till laboratoriebiträde och fick jobb på Miljö o hälsoförvaltningen och diska laboratoriedisk!
 
Roade mig gjorde jag redan på den tiden duktigt. Umgicks mest med min kusin Lena som precis som jag älskade Gotland, var ofta ute på Muskö hos min klasskompis Yvonne, vi gillade båda att dansa, både gammeldans och till dansband !
Så umgicks jag mycket med Gertrud på Gotland och alla hennes polare. Det var ett vilt och tokigt gäng. 
Lyssnade på 60 tals rock och åkte amerikanare och hade vilda fester i hembygdsgårdar. Det var en rolig och galen tid med alldeles för mycket party.
 
Pappa köpte vår första färgtv 1975. Vet inte om vi var sena med det eller inte, men spännande var det. Speciellt när pappa skulle upp på taket för att fixa med antennen så att man fick bild på den också.
 
Sen var jag ständigt "kär" i någon, oftast någon gotlänning och jag var helt inriktad på att bosätta mig på Gotland. Nu blev det inte så, men min kusin Lena gjorde det, hon gifte sig med en i gänget och bor fortfarande där med samma man, bara att gratulera.
Undrar hur livet hade varit om man hade bosatt sig på Gotland i 18 års åldern ? Men tänk vad mycket jag hade gått miste om, som jag nu har fått uppleva !
 
Skrivit har jag alltid gjort på ett eller annat sätt. Redan då handlade mina dikter om hjärta och smärta ☺️

 
Kommentera inlägget här: