mimalenas

Nostalgi, funderingar och längtan....

Sommarjobb

Kategori: Allmänt

 
 
Nu har jag semester från mitt vanliga ( och älskade) arbete. Bestämde mig ju i slutet av mars att söka "sommarjobb" som anställd. 
 
Det var länge sedan jag var anställd, men pga Corona så gick ju min egen verksamhet ner ordentligt i mars, april och maj. 

Man kan väl säga att jag fick lite " kalla fötter" och tog det säkra för det osäkra och sökte jobb. 

Fick arbete på kommunens hemtjänst i tre veckor. Nu har jag alltså arbetat där i lite mer än en vecka. 
Jobbet i sig är det väl inget större fel på, det är allt runt omkring som är jobbigt, speciellt när man inte har någon rutin på det. 
Men jag måste få säga att villkoren är inte de bästa och verkligen inte lönen. 

Men jag lär mig något, trodde knappast det var möjligt i min ålder, trodde det var typ fullt i hjärnkontoret 🙂. Det var det inte, jag har lärt mig en hel del, koder hit och dit, adresser och hur man kör automatbil 🚗, ja just en sån, en liten röd Toyota yaris. 

Det är definitivt inte ett arbete jag tänker byta till, vill bestämma själv ( det är ju därför jag har eget företag) och vill ha mer ordning och reda på mitt arbete. 

Fast det är bra människor som jobbar inom hemtjänsten men ingen i min ålder förstås. De flesta är mellan 20 - 35 verkar det som. Kunderna är oftast gulliga men en del tycker jag verkar vara för dåliga för att vårdas i hemmet av icke sjukvårdskunnig personal.
 
Tre veckor räcker gott och väl för mig att arbeta inom hemtjänsten och jag hoppas jag gör en insats som räknas.
 
Är faktiskt lite stolt över mig själv att jag gör detta, speciellt med facit i hand att jag inte hade behövt göra detta för ekonomins skull!
Men som jag sa, alltid lär man sig något och man får en inblick i hur det är både att arbeta inom hemtjänsten och att vara kund,
 
Ser inte framemot att bli gammal om det innebär att jag kommer att behöva mycket vård och hjälp.
 
Men hoppas och tror att vi får en bättre äldreomsorg efter den här pandemin. 
Kommentera inlägget här: